متأسفانه باید گفت که امروزه ابتلا به بیماری های مرتبط با مفاصل بسیار شیوع پیدا کرده است. چیزی که این وضعیت را بدتر می کند این است که عوامل زیادی هستند که در درد ها و بیماری های مفصلی مؤثر هستند و در ایجاد آن نقش دارند. مثلاً درد مفصلی که شما تجربه می کنید ممکن است به خاطر آسیب دیدگی رباط ها، تاندون ها، عضلات، عصب ها، بورس، استخوان ها و یا حتی آسیب دیدگی خود مفصل باشد. گاهی اوقات هم مشکلات جزئی تر مثل از بین رفتن لایه محافظ مفصل است که باعث درد می شود. هر کدام از این آسیب دیدگی ها هم خود انواع مختلفی دارند و درمان آن ها با یکدیگر متفاوت است.
اگر شما هم جزو کسانی هستید که درد های مفصلی یاعلائم آرتروز را مشاهده می کنید خیلی خوب درک می کنید که یک فرد مبتلا بیش از هر چیز می خواهد بهترین روش درمانی و ترجیحاً سریع ترین آن ها را پیدا کند و دوم اینکه عامل و علت این درد که احتمالاً در روند زندگی اش تأثیر گذاشته و اخلال ایجاد کرده است، را پیدا کند. دانستن و کشف کردن علت اصلی درد، یعنی ریشه یابی مشکل و رفتار یا اتفاقی که از ابتدا باعث آسیب رسیدن به بافت ها شده است، مهم ترین اطلاعاتی است که پزشک باید با بررسی آسیب دیدگی به دست بیاورد که به پیدا کردن راه حل دائم و قطعی برای درمان بیماری منجر می شود.

آسیب دیدگی یا ضربه خوردن به مفصل

یکی از شایع ترین انواع دردهای مفصلی دردهایی هستند که به علت یک آسیب دیدگی و جراحت فیزیکی به وجود می آیند. در این جا عامل اصلی و ریشه آسیب دیدگی در واقع همان ضربه یا جراحتی است که به مفصل تان وارد شده است. مثلاً ممکن است موقع ورزش کردن یا فعالیت فیزیکی مفصل تان آسیب دیده باشد. فوتبال، والیبال و ... از ورزش هایی هستند که آسیب دیدگی مفاصل در آن ها به کرات اتفاق می افتد. تصادف با اتومبیل هم معمولاً آسیب دیدگی مفاصل را در پی دارد. جراحت و ضربه ای که به مفصل وارد می شود هم می تواند به خود مفصل و استخوان آسیب وارد کند و هم بافت های اطراف آن و عضلات و تاندون هایی که در عملکرد مفصل مشارکت دارند را دچار مشکل کند. در واقع شایع ترین نوع آسیب دیدگی مربوط به جراحت مفصل مربوط به استخوان ها یا خود مفصل نیست بلکه این عضلات، تاندون ها و رباط ها هستند که دچار پارگی و کشیدگی می شوند و عملکرد مفصل را مختلف می کنند.

استفاده بیش از حد از مفصل یا آسیب دیدگی های ناشی از حرکات مکرر

وقتی شما به اندازه معمول از یک مفصل استفاده می کنید، مفصل و بافت ها می توانند با آن سازگار شوند و آسیب خاصی نمی بینند. ولی وقتی بیش از حد قرار باشد از یک مفصل کار بکشید، میزان آسیب دیدگی و فرسایشی که مفصل پیدا می کند چندین برابر می شود و بافت ها دیگر قادر به جبران آن نخواهند بود. به طور مثال افرادی که مشاغلی مثل گچ کاری یا کاشی کاری دارند ساعات زیادی را مجبورند در حالت نیمه نشسته یا نشسته یا زانو زده قرار بگیرند. کافی است خودتان امتحان کنید. حتی اگر چند دقیقه هم در این حالت ها قرار بگیرید، مفاصل مختلف بدن تان درد می گیرد و خسته می شود، چه برسد که مدت طولانی و به صورت مکرر این حرکت را بخواهید انجام دهید. این موقعیت بدن باعث می شود احتمال ابتلا به آرتروز زانو چندین برابر شود.
افرادی که کارشان ماساژ درمانی است هم یک نمونه دیگر از افراد مستعد برای درد های مفصلی هستند. کسانی که خودشان به رفع درد مفاصل و بخش های مختلف بدن کمک می کنند، به خاطر اینکه یک سره و به طور دائم در حال کار با انگشت ها و دست ها هستند، احتمال آن که مبتلا به یکی از آسیب های مفصلی مزمن و فرسایشی شوند زیاد است.