بعضی از دلائل درد گردن در ادامه توضیح داده شده است:

آسیب دیدگی و تصادف: واخورگی گردن یکی از آسیب دیدگی هایی است که در حین تصادف با اتومبیل برای فرد ایجاد میشود به این گونه آسیب دیدگی ها کشیدگی یا انعطاف بیش ازحد مفصل گردن گفته می شود. بدلیل اینکه با حرکت غیرطبیعی مفصل گردن سر به سرعت با فشار زیاد به سمت عقب یا جلو خم میشود و باعث ایجاد آسیب دیدگی می شود. حرکات شدید و غیرطبیعی تاثیر زیادی روی لیگامنت ها و ماهیچه های مفصل گردن دارد. واکنش ماهیچه های مفصل گردن در مقابل گرفتگی و انقباض در این ناحیه ایجاد گردن درد و سختی مفصل گردن است.

افزایش سن: آسیب دیدگی هایی که می تواند با فرسوده شدن مفصل و افزایش سن ایجاد شود مانند بیماری آرتروز گردن، استنوزیس ستون مهره ها(تنگی کانال نخاعی) و بیماری فرسودگی دیسک ها باعث تاثیر روی ستون مهره ها و بروز گردن درد می شود. بیماری آرتروز گردن اختلالی است که باعث از بین رفتن غضروف های مفصل می شود. بدن با ساخت استخوان های جدید به نام استئوفیت (جراحات استخوانی) که روی حرکت مفصل تاثیر میگذارد، نسبت به از بین رفتن غضروف ها واکنش نشان میدهد. این جراحات استخوانی باعث بروز گردن درد می شود.

در بیماری استنوزیس ستون مهره ها کانال های نخاعی تنگ می شود و باعث ایجاد فشار روی ریشه عصب ها می شود. استنوزیس باعث ایجاد درد در مفصل گردن، شانه و بازو می شود و زمانیکه عصب ها به صورت طبیعی کار نکنند، باعث بی حسی در مفصل می شود.

بیماری فرسودگی دیسک: این بیماری باعث می شود که دیسک ها لغزندگی خود را از دست بدهند، خشک شوند و حالت انعطافی خود را از دست بدهند. با گذشت زمان مواد ژله ای داخل دیسک ها دچاربرآمدگی میشوند و از ناحیه خارجی دیسک بیرون میزنند که باعث ایجاد گردن درد، سوزش و بی حسی در نواحی فوقانی ستون مهره ها و علائم دیسک گردن می شود.

سبک زندگی: حالت های نامطلوب قرارگیری مفصل، چاقی، اضافه وزن و ضعیف بودن ماهیچه های شکم باعث ایجاد اختلال در تعادل مفصل گردن میشود و ما برای جبران این اختلال مجبور هستیم که گردن را به جلو خم کنیم. فشار و تنش های روحی هم می تواند باعث گرفتگی و انقباض ماهیچه ها و در نهایت منجر به گردن درد و سختی مفصل گردن می شود که با تغییر سبک زنگی می توان به درمان درد گردن پرداخت.

بیماری های دیگر: معمولا درد گردن ناشی از فشاراست اما بروز دردهای مستمر و اختلال درعصب های مفصل ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد این علائم نباید نادیده گرفته شوند، عفونت ستون مهره ها، فشرده شدن نخاع، تومور، شکستگی و اختلالات دیگر از علائم جدی هستند. در صورتیکه هنگام تصادف سر آسیب دیده باشد به احتمال زیاد مفصل گردن هم دچار آسیب دیدگی شده است و باید به پزشک مراجعه کنید، حتی اگر فعلا دچار گردن درد نشده اید.

علائم ونشانه ها

گردن درد ممکن است باعث بروز علایم گردن درد زیر شود:

۱-  به نواحی فوقانی مفصل کمر، شانه و کتف گسترش یابد.

۲-  با انجام حرکت تشدید شود.

۳-  باعث ایجاد ضعف و سختی درمفصل گردن شود.

۴-  باعث ایجاد سردرد می شود.

این عوامل معمولا رایج است و برای چند ماه در بدن پایدار است. علائم مرتبط با اختلال در عصب ها با فشار روی نخاع و ریشه های عصب ایجاد می شود. علائم گردن درد شامل:

۱-   سوزش و بی حسی در بازو و دست

۲-   احساس سوزش هنگام لمس پوست بازو و کتف

۳-   بروز درد به صورتیکه فکر می کنید به بدنتان شوک وارد شده است و به سمت بازو و دست گسترش میابد.

۴-   ضعف و بی حسی در ساق پا

۵-   عدم کنترل ادار و مدفوع این اختلال زمانی ایجاد می شود که نخاع دچار آسیب دیدگی شده است.